وبلاگ امام هشتم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى

وبلاگ امام هشتم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى

مد و مدگرایی از نظر امام رضا

اهمیت لباس پوشیدن و توجه به ظاهر به حدی است که امروزه جوانان زیادی را با شکل و شمایل متفاوت در جامعه می بینیم و از انجا که دین اسلام دینی است که برای تمام زوایایی زندگی انسان برنامه دارد و می توان گوشه ای از آن را در احادیث و روایات معصومین مشاهده کرد در ادامه چندین احادیث از امام رضا(ع) را می خوانیم : 

.....................................................................................................................................................................

امام رضا (ع) لباس را از سمت راست می‌پوشید و هرگاه لباس نو بر تن می‌کرد بر کاسه‌ای از آب 10 بار «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» و 10 بار «قل هو الله احد» و ده مرتبه «قل یا ایها الکافرون» می‌خواند و سپس آن را بر لباس نو می‌پاشید، آن گاه می‌فرمود: هرکس پیش از پوشیدن لباس نو چنین کند پیوسته در ناز و نعمت زندگی به سر می‌برد مادامی که تاری [نخی] از آن لباس باقی است 

..................................................................................................................................................................... 

حضرت رضا (ع): انگشتر عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن عقیق نفاق را زایل می کند. 

ادامه مطلب ...

اداب پوشش و مدگرایی در سیره رضوی

امام رضا علیه السلام توجه به لباس خوب را نوعی احترام به دیگران دانسته و می فرمایند: لباس مظهر خارجی انسان است نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. حرمت مومن ایجاب می‌کند که انسان در ملاقات با او، شئون خود و وی را رعایت کند و مقید باشد که پاکیزه و خوش لباس باشد.(1)
در مورد طرز لباس پوشیدن امام رضا (ع) روایات متعددی وجود دارد. از جمله محمد بن عباد، از یاران و معاصران امام رضا علیه السلام می‌گوید: پوشش ابوالحسن علیه السلام در طول تابستان همواره یک بوریا بود. ایشان در طول زمستان با همه عظمت و وقاری که داشتند پوششی ساده داشتند و به دور از هر گونه علامت‌گذاری و یا این که رنگ مخصوصی داشته باشد همیشه لباس زبر به تن می‌کردند مگر آن که می‌خواستند پیش مردم و به دیدن آنها بروند که در آن وقت بهترین لباس خود را می‌پوشیدند.(2)

ادامه مطلب ...

خواص باقلی در آموزه های پزشکی امام رضا (ع)

@title
 

در مآخذ روایی اهل بیت علیهم السلام برای باقلا خواص اعجاب آوری نقل شده است. در روایات ضمن آنکه باقلا به عنوان خوراک حضرت عیسی دانسته شده، از آن به عنوان ماده ای که بیماری زدا است یاد شده و برای استحکام بنیه و توان بدن مفید شمرده شده است.(1)
مطابق تحقیقات دانشمندان مصرف باقلا در وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها در طول هفته بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان مری، معده و ... است و چون حاوی فسفر قابل توجهی است، برای گروه سنی کودکان، تقویت کننده مناسبی از لحاظ بهره هوشی است. از این رو از امام رضا (ع) و سایر ائمه (ع) روایت شده که باقلا را با پوست سبزش بخورید که موجب تقویت و دباغى معده مى ‏شود و یا فرموده اند: خوردن باقلا هیچ بیمارى و مرضى نمى ‏آورد، بلکه شفادهنده است. (2)

ادامه مطلب ...

خواص درمانی کاهو از نگاه امام رضا علیه السلام

 

در طب اسلامی کاهو جزء بهترین و موثرترین عامل ها برای هضم غذا محسوب مى شود.کاهو بویژه نوعی از آن که دارای برگ های زرد است، غذایی زودهضم است و خواب آرامی را به دنبال دارد. از این رو به نقل از رسول خدا(ص) آمده است که: انه یورث النعاس و یهضم الطعام؛ کاهو، خواب آور و برای هضم غذا مفید است. (1)
محققان دریافته‌اند که خوردن مرتب این سبزی از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته جلوگیری می‌کند و از مؤثرترین و طبیعی ترین درمان های کم خونی است. کاهو به علت دادا بودن منیزیم در تولید انرژی از منابع غذایی دریافت شده، تنظیم انقباض سلول‌های ماهیچه‌ای و قلب، گشاد‌کردن شریان‌های قلبی و عروقی و نهایتاً شرکت در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها به منظور استحکام آنها بسیار مفید است. در میان سبزیجات کاهو مملو از نمک های معدنی است و خاصیت قلیایی دارد. از این رو مصرف آن تأثیر اعجاب گونه ای در تصفیه خون دارد.

ادامه مطلب ...

غذای امام رضا

آن قدر به دنبال کار این طرف و آن طرف را دویده بود که کم کم داشت ناامید می شد اما درست در همان لحظاتی که نزدیک بود دیوار ناامیدی بر سرش آوار شود، دوباره چراغ کوچکی از امید قلبش را روشن می کرد و او دوباره به راه می افتاد. می خواست کاری پیدا بکند تا بتواند کمک پدر و مادری باشد که حالا به پیری رسیده بودند و حال و احوال خوبی نداشتند، مادرش همیشه می گفت: «پیریه و هزار درد و مرض» و او می توانست این را درک کند، آن هم در لحظات سخت دکتر بردن مادر مریض یا پدر از کار افتاده اش. برای خودش هم سخت بود با سختی درس خوانده بود و مدرکی گرفته بود و برای پیدا کردن کار فرمهای زیادی را پر کرده بود امتحان های زیادی داده بود و حتی شرکتهای خصوصی زیادی را رفته بود، سرانجام صبح آن سه شنبه شیرین از راه رسید. اولین روز بود که سر کار می رفت 

ادامه مطلب ...

صحبت گنجشک با امام علیه‏السلام

@title

حضرت رضا علیه‏السلام در بیرون شهر، باغی داشتند. گاه‏گاهی برای استراحت به باغ می‏رفتند. یک روز من نیز به همراه آقا رفته بودم. نزدیک ظهر، گنجشک کوچکی هراسان از شاخه درخت پرکشید و کنار امام نشست. نوک گنجشک، باز و بسته می‏شد و صداهایی گنگ و نامفهوم از گنجشک به گوش می‏رسید. انگار با جیک جیک خود، چیزی می‏گفت.
امام علیه‏السلام حرکتی کردند و رو به من فرمودند:
«ـ سلیمان! ... این گنجشک در زیر سقف ایوان لانه دارد. یک مار سمی به جوجه‏هایش حمله کرده است. زودباش به آن‏ها کمک کن!...

ادامه مطلب ...

امام رضا(علیه السلام) و صرفه جویی

 

روزی غلامان امام رضا(ع) میوه می خوردند، ولی هنوز آن را به طور کامل نخورده، به گوشهای می انداختند. امام رضا(ع) این کار آنان را دید و خشمگینانه به آنان فرمود: سبحانا...! اگر شما به این میوه ها نیاز ندارید، انسان هایی هستند که نیاز دارند. چرا دور می ریزید؟ آن ها را نگه دارید و به نیازمندان بدهید.

آموزه های اخلاقی، رفتاری امامان شیعه، ص ۵۶

زندگی به سبک امام رضا علیه السلام

@title
 

امام رضا علیه السلام یکی از ائمه‌ای است که رفتارهایشان می‌تواند به عنوان یک سبک زندگی اجتماعی تلقی شود چرا که ایشان به دلیل حضور در فضاهای مختلف جهان اسلام از ایران گرفته تا عراق و حضور فعالشان در عرصه‌های مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی، رفتارهای مختلفی نیز از خود نشان داده‌اند. زندگی امام هشتم علیه السلام نقطه عطفی در تاریخ شیعه است به لحاظ عقل گرایی، مناظرات، بسط فرهنگ و اندیشه اسلامی و همین طور ارایه الگوی صحیح و رفتار اجتماعی مطلوب در برخورد با پیروان دیگر ادیان و مذاهب که باید بتوانیم از این اندیشه ها الگوبرداری کرده و بر اساس آنها چراغ راه آینده مان را روشن کنیم.

این نوشتار شرح حالی مختصر از زندگانی امام رضا علیه السلام است که رفتار محترمانه و مهربانانه او با مردم زبانزد خاص و عام است.

ادامه مطلب ...

سرود عشق


سرود رضا رضا
ولایت عشق