وبلاگ امام هشتم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى

وبلاگ امام هشتم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى

توصیه امام رضا(ع) به فرزندآوری و ازدواج به موقع

و موضوع افزایش جمعیت و مطلوبیت تکثیر نسل با هدف حفظ قدرت و قوت مسلمانان برای دفاع از خود در برابر دشمنان و گسترش فرهنگ اسلام مطلوب شمرده شده است.
جدای از این، کارشناسان می‌گویند ایران بسرعت در حال تبدیل شدن به کشوری سالخورده است و اگر برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود در آینده ای نه چندان دور تهدیدهای فراوانی گریبانگیر کشور در عرصه‌های مختلف خواهد شد.
نظریه پردازان اروپایی جمعیت را عامل مهمی در تعیین موازنه‌های سیاسی و فرهنگی دانسته و از افزایش جمعیت مسلمانان به عنوان تهدید یاد می‌کنند و برای نابودی اسلام از طریق تضعیف جمعیت نقشه‌ها کشیده اند.(1)
مسالۀ تحدید نسل و موضوعات مربوط به جمعیت در منابع فقهی هم به نوعی مطرح شده است. علامه حلی در کتاب نکاح، عزل یا همان پیشگیری را با این استدلال که موجب تقلیل نسل می‌شود در حالی که پیامبر اکرم به آن تشویق کرده مکروه شمرده است. (2)
محقق کَرَکی هم اصل نکاح را به علت اینکه موجب تکثیر نسل و بقای نسل انسان است و می‌تواند موجب تولد فرزند صالح شود، مستحب دانسته است(3)

ادامه مطلب ...

اقتصاد از نگاه حضرت امام رضا ( ع )

 

به ضریحت که چشم می دوزم رازی میان زمزمه های من با تو از نگاهم جاریست . راز نهانی ام را بخوان که هلال طلایی گنبدت ماه شبهای تار دل شکستگان است ای مولای مهربان سلام
بر همه کس روشن است که آسایش و آرامش زندگی خانوادگی تا حدی به اقتصاد وابسته است و تا حدودی اگر نیازهای مادی تامین نشود اعضای خانواده در رفاه نخواهند بود و آسایش ندارند . پیروان مکتب اهل بیت می دانند مشکل اصلی تنها این نیست بلکه سیستم اقتصادی سالم باید در خانواده حاکم بشود تا سلامت روحی و روانی را برای افراد به ارمغان آورد و آنان را از بسیاری از آلودگی های روانی و اخلاقی مصون دارد . امام هشتم در تفسیر آیه 42 از سوره مبارکه مائده "اکالون لسحت" آنها زیاد اموال حرام و ناحق و رشوه می خورند فرمودند : حرام خوار کسی است که کاری برای برادر مسلمانش انجام دهد و سپس هدیه و ارمغان او را قبول کند .

ادامه مطلب ...

حدیثی از امام رضا علیه السلام در مورد " مکر و حیله "

حدیثی از امام رضا علیه السلام در مورد " مکر و حیله " از مجموعه چهل حدیث

فرمت: flv

مدت کلیپ:   2.42 دقیقه

حجم:  21.444 مگابایت

محصول تلویزیون اینترنتی رضوی

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی 

آرشیو